Zbyt dużo wilgoci we wnętrzu auta
Szyby samochodowe parują od wewnątrz, jeśli w aucie obecna jest woda, której temperatura jest wyższa od temperatury tafli szyb. Dzieje się to np. podczas wsiadania do auta, gdy pada; źródłem wody we wnętrzu jest także śnieg, który wnosimy na butach.
By pozbyć się efektu parowania, trzeba ograniczyć wilgoć w pojeździe. Fachowcy zalecają, by każdorazowo przed zamknięciem auta na dłużej — wywietrzyć jego wnętrze. Dzięki temu temperatura wewnątrz będzie podobna do tej panującej na zewnątrz. Gdy samochód pozostawiamy w garażu — uchylmy delikatnie szybę. Przepływ powietrza odparuje wodę i wyrówna temperaturę w pojeździe. Kierowcy, którym często parują szyby, próbują się ratować różnymi sposobami i stosują specjalistyczne preparaty, których zadaniem jest ograniczanie osadzania się pary wodnej. Takie działanie nie zawsze przynosi jednak długotrwałe efekty, ponieważ przeciwdziałamy jedynie skutkom, a nie likwidujemy istotnych przyczyn.
Parowanie szyb samochodowych — najczęstsze przyczyny
Pierwsze co należy sprawdzić w naszym aucie — to stan filtra kabinowego. Jeśli filtr jest zawilgocony lub brudny, trzeba go koniecznie wymienić. Zużyty filtr jest najczęstszą przyczyną parowania szyb od wewnątrz, poza tym gromadzi grzyby, bakterie i wirusy, co jest fatalne dla zdrowia! W większości samochodów wymiana filtra jest prosta — wypina się go z zatrzasków. Są jednak modele aut, gdzie filtr ukryto w podszybiu, pod mechanizmem wycieraczek i jego wymiana nastręcza trochę trudności.
Niefachowa naprawa po wypadku, czy np. źle złożone elementy podszybia, to także częste powody wnikania wody do wnętrza samochodu. W starszych autach powodem dostawania się wilgoci do wnętrza jest zwykle korozja. Warto wiedzieć, że woda może wkradać się również poprzez nie do końca sprawne układy ogrzewania i wentylacji. W rzadkich przypadkach powodem parowania szyb okazuje się awaria nagrzewnicy. Wskazuje na to słodkawy zapach wyczuwalny w aucie, tłusty nalot na szybach oraz duży ubytek płynu chłodniczego ze zbiornika wyrównawczego.
Zanim odstawisz auto do mechanika:
- wymień filtr kabinowy ( zimą zdecyduj się na ten bez wkładu węglowego, lepiej przepuszcza powietrze),
- wymień welurowe dywaniki na gumowe,
- usuń wszelkie zanieczyszczenia z podszybia (liście, gałązki z drzew itp.), które ograniczają dostęp powietrza do układu wentylacji,
- umyj szyby od wewnątrz.
Jeśli powyższe działania nie pomogły — trzeba wybrać się do warsztatu, by tam poszukać poważniejszej awarii. Fachowiec m.in. oceni stan całego układu wentylacji i jego uszczelnienia, przedmucha go również specjalistycznym kompresorem.