Podwykonawcy producentów wycieraczek i materiały do produkcji wycieraczek samochodowych
Producent wycieraczek samochodowych zazwyczaj kupuje większość części niezbędnych do wykonania wycieraczek od firm specjalizujących się w produkcji elementów z tworzyw sztucznych i stali, stalowych części, plastikowych tulei do połączeń. Wycieraczki przedniej szyby i wycieraczki tylnej szyby są różnymi zespołami, ale proces ich produkcji wygląda bardzo podobnie.
Elementy stalowe piór wycieraczek
Większość łączeń znajdujących się w wycieraczkach samochodowych są wykonane ze stali ocynkowanej. Pomimo, że wizualnie zazwyczaj są one przykryte lub pokryte elementem z tworzywa to materiały metalu tworzą solidą konstrukcję. Stal cynkowana jest również łatwiejsza do malowania niż stal niepowlekana. Stal jest również materiałem znajdującym się w mniejszych częściach wycieraczek, takich jak podkładki, śruby, nakrętki, sprężyny i wsporniki.
Elementy gumowe oraz rama (szkielet) wycieraczki samochodowej
Chociaż guma jest główną częścią wycieraczki, przytwierdzona jest do szkieletu. Posiada ona specjalną szczelinę przeznaczoną na umiejscowienie w niej pióra wycieraczki. Dzięki temu, po zużyciu gumy z wycieraczek, można ją wymienić co niestety nie bardzo często nie jest opłacalne ponieważ zużyciu ulega również szkielet wycieraczki czego często ostateczny odbiorca nie jest świadomy. Rama tzw. „pióra” czyli gumy znajdującej się w wycieraczce i zbierającej wodę, wykonana jest z różnych materiałów. Pióra wykonane są z naturalnej gumy lub innych syntetycznych związków np. kauczuku. Niektóre pióra wycieraczek samochodowych to połączenie miękkiej gumy, która znajduje się na krawędzi wycieraczki i twardszej, podtrzymującej ją do ramy. Gumę przelewa się do specjalnych form, które po utwardzeniu materiału można zdjąć. Efektem końcowym jest elastyczne i wytrzymałe pióro, które można dopasować do wcześniej przygotowanej ramy.
Materiały sprężynujące
W nowoczesnych wycieraczkach samochodowych stosuje się w wewnętrznym szkielecie tew. szynę sprężynującą jest to cienki element metalowy wygięty po łuku z cechami sprężynującymi. Dzięki temu wycieraczka tworzy kształt łuku. Ramię dociskając ją do szyby napotyka opór i wspólne siły ramienia i szyby sprężynującej powodują równomierne doleganie wycieraczki do szyby.
Proces produkcji wycieraczki samochodowej
Producenci wycieraczek samochodoqwych posiadają duże zapasy materiałów dostarczanych przez podwykonawców. Warto zaznaczyć, że na każdym etapie produkcji wycieraczek każdy z materiałów składowych jest skrupulatnie weryfikowany przez kontrolerów.
Wycieraczka samochodowa posiada dość prostą konstrukcję ale przy produkcji wymaga kilku etapów montażowych. Na specjalnych maszynach montaż ten jest znacznie ułatwiony w porównaniu gdyby to miało zostać wykonane ręcznie. Pracownicy wkładają element, który ma zostać dołączony do wycieraczki a maszyna sama zaciska je ze sobą co znacznie usprawnia pracę. Wycieraczki szkieletowe mocowane są ruchome elementu szkieletu z uchwytem wycieraczki i piórem. W wycieraczkach płaskich natomiast łączone ze sobą są pióro wycieraczki, element sprężynujący, uchwyt oraz plastików złączki, które spinają całą wycieraczkę w jedną całość.
Kontrola jakości wyprodukowanych wycieraczek samochodowych
To jeden z elementów o którym bardzo dbają najlepsi producenci wycieraczek samochodowych. Pracownicy obserwują działanie poszczególnych części podczas ich pracy ponieważ część wycieraczek jest zakładana na urządzenie testujące i sprawdza się czy wycieraczka samochodowa odpowiednio:
- zbiera odpowiednio wodę z szyby
- dolega odpowiednio do szyby
- pracuje płynnie nie skacząc
- odpowiednio cicho pracuje
Następnie pakuje się wycieraczki w oryginalne opakowania producenta. Inspektorzy jakości przyglądają się ogólnemu wyglądowi produktu końcowego.
Wycieraczki są już gotowe.
Podsumowując – wycieraczki samochodowe są względnie niedrogim w produkcji i bardzo ponadczasowym rozwiązaniem. Mimo, że koncerny motoryzacyjne cały czas poszukują innowacyjnych rozwiązań, które będą mogły zastąpić wycieraczki samochodowe – wydaje się, ze są one ponadczasowym wynalazkiem, który ciężko zastąpić. Proces ich powstawania można podzielić na 6 kroków – wykonanie elementów z tworzywa, produkcja części metalowych, wykonanie szkieletu i wykrojenie piór wycieraczek. Następnie wszystkie poszczególne części są składane i przechodzą szczegółowe fazy testów. Proces ich produkcji jest czasochłonny, niemniej jednak dzięki niemu, wycieraczki samochodowe mogą spełniać swoją rolę.