Jazda z uszkodzonymi lub bardzo mocno zużytymi wycieraczkami jest igraniem z własnym bezpieczeństwem. Jeśli mechanizm usuwania wody z szyby nie działa prawidłowo, to w trakcie kiepskiej pogody nasza widoczność będzie mocno ograniczona. Nie zapominajmy również, że niesprawne wycieraczki w przypadku zatrzymania przez drogówkę mogą przyczynić się do otrzymania mandatu na kwotę 500 złotych. Zdecydowanie taniej jest więc zadbać o sprawne wycieraczki lub ich wymianę.
Najczęstsze powody usterek w wycieraczkach
Choć wycieraczki wydają się elementem małym i niepozornym, może się w nich zepsuć całkiem sporo. Jeśli pojawią się jakiekolwiek problemy z użytkowaniem wycieraczek, warto od razu wybrać się do mechanika. Nie zawsze naprawianie na własną rękę będzie dobrym rozwiązaniem.
Zatarty mechanizm wycieraczek
Ten problem pojawia się wtedy, gdy wycieraczki są przez długi czas nieużywane. Wycieraczki nie chcą wtedy w ogóle ruszyć lub też poruszają się w zwolnionym tempie lub zatrzymują w dowolnym miejscu na szybie. Dodatkowo wycieraczki mogą piszczeć lub zgrzytać. Pierwszą rzeczą, jaką możemy zrobić, jest użycie preparatu typu WD40 i nasmarowanie zatartych trzpieni w drążkach. Jeśli to nie pomoże, konieczna będzie wymiana zepsutego i zatartego elementu, a czasem nawet całego mechanizmu.
Uszkodzone ramię wycieraczek
Gdy dochodzi do uszkodzenia ramion, kierowca po włączeniu wycieraczek słyszy pracę silniczka, ale wycieraczki nie poruszają się. Taka usterka jest stosunkowo łatwa do naprawienia, gdyż układ wycieraczek złożony jest z niewielu elementów.
Awaria silniczka wycieraczek
Ten problem może objawiać się jakimś nietypowym dźwiękiem, zdarza się jednak, że po włączeniu wycieraczek silniczka nie słychać wcale. Za naprawę silniczka nie należy się zabierać, jeśli jesteśmy kompletnymi laikami. Możemy bowiem z dobrymi chęciami doprowadzić do kolejnych, poważniejszych uszkodzeń.
Uszkodzony włącznik
Problem z wycieraczkami może również leżeć po stronie przełącznika, który w samochodzie spełnia również wiele innych funkcji. Jeśli wykluczymy problem z silniczkiem czy samym mechanizmem wycieraczek, może się okazać, że jest jakieś wewnętrzne uszkodzenie, które przerwało połączenie pomiędzy silniczkiem wycieraczek a zasilaniem. W takiej sytuacji warto zwrócić się do elektromechanika, a nie zabierać się za samodzielną naprawę.
Niewłaściwe użytkowanie wycieraczek w samochodzie
Na awarie, usterki i problemy z funkcjonowaniem wycieraczek bardzo duży wpływ ma także ich niewłaściwe użytkowanie. Mechanizm niszczy się, jeśli pracuje przy niewystarczającej ilości płynu do spryskiwaczy. Nie można więc trzeć szyby na sucho i zawsze trzeba pilnować, aby zbiorniczek płyny był pełny. Warto również mieć świadomość, że tarcie na sucho może pozostawiać trudne do usunięcia smugi na szybie. Przyczyną szybkiego zużycia i uszkodzenia wycieraczek może być również używanie słabej jakości płyny do spryskiwaczy, mycie przedniej szyby preparatami zawierającymi wosk, długotrwałe wystawienie wycieraczek na działanie promieni słonecznych- wtedy bardzo szybko niszczy się guma.
W sezonie zimowym najczęstszą przyczyną uszkodzeń jest natomiast tarcie wycieraczkami szyby pokrytej lodem lub odrywanie ich na siłę od powierzchni szyby. Jak widać na żywotność naszych wycieraczek w dużym stopniu mamy także wpływ my sami. Im mniej błędów będziemy popełniać w trakcie codziennego użytkowania, tym dłużej będą nam służyły w niezmienionym stanie. Pamiętajmy jednak, że nawet najlepszej jakości wycieraczki nie są nieśmiertelne. Należy więc je wymieniać maksymalnie raz w roku, a optymalnie raz na sześć miesięcy.